Instagram : @coach_asmaaishah

16 December 2015

Coach Asma 013 2203389 : Lemak Trans Punca Obesiti

Pernah tak korang terfikir diet dah ketat tapi berat masih susah nak turun. Malah paras kolestrol dalam darah pun makin meningkat. Ia disebabkan pengambilan makanan yang mempunyai kandungan trans fat yang tinggi setiap hari.

Apa itu lemak trans?
Lemak trans membantu memanjangkan jangka hayat makanan. Lemak trans boleh dijumpai dalam pastri (contoh, donut, karipap), ayam goreng, biskut, pizza, burger, roti canai dan dalam juga dalam cekedis. Senang cakap lemak trans ni ada dalam makanan harian rakyat Malaysia.Proses menggoreng turut menghasilkan lemak trans.

Kesan Lemak Trans
Lemak trans meningkatkan kadar kolestrol jahat dan mengurangkan kolestrol baik dalam badan. Ia boleh mengakibatkan kerosakan lapisan dalam saluran darah. Pengumpulan lemak trans terlalu banyak dalam saluran darah akan menyebabkan saluran tersumbat. Dan kadar lemak badan jugak akan meningkat. Akibatnya, maslah obesiti dan masalah kesihatan akan berlaku.

Kalau boleh elakkan terus pengambilan lemak trans yang tak memberi manfaat pada badan kita. Amalkan gaya hidup yang sihat dengan pengambilan makanan yang tinggi nutrisi.










No comments:

Post a Comment